Publicaties Belgisch Staatsblad - Wanneer mogen griffies aanvraagformulieren I en II weigeren?

Belangrijke beslissingen van een VZW, zoals een statutenwijziging of de benoeming of het ontslag van een bestuurder, moeten via aanvraagformulieren I en/of II worden neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank om te worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en te worden ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Wil je weten welke beslissingen neergelegd moeten worden? Check ons stappenplan.

Deze formulieren I en II worden op de griffies nagekeken en ze worden regelmatig teruggestuurd naar de VZW omdat deze niet in orde zijn.

Wanneer mogen griffies aanvraagformulieren I en II weigeren?

De griffies kunnen het volgende nagaan:

• Of het neergelegde stuk moet worden neergelegd krachtens de wet;
  • Of de juiste formulieren daadwerkelijk gebruikt werden en correct ingevuld zijn;
  • Of de betalingswijze daadwerkelijk in acht genomen werd;
  • Of de vermeldingen bestemd voor de Kruispuntbank van Ondernemingen correct opgegeven werden.

Griffies zijn niet bevoegd om een inhoudelijke analyse van de documenten te doen. Zij mogen dus formulieren I en II niet weigeren en terugsturen op basis van inhoudelijk opmerkingen.

Dit werd bevestigd door de Minister van Justitie in een antwoord op een parlementaire vraag.