Huren als vzw - Nieuwe rapporteringsverplichting

Rapporteringverplichting

Eind 2023 werd er een wet goedgekeurd waardoor vzw’s die huurder zijn van onroerende goederen of houders zijn van een zakelijk gebruiksrecht van onroerende goederen (erfpacht, opstal, vruchtgebruik, erfdienstbaarheid,…) verplicht zijn dit te rapporteren bij de aangifte van de rechtspersonenbelasting. Dit geldt ook wanneer de vzw hiervoor geen vergoedingen moet betalen.

Vanaf wanneer?

De nieuwe rapporteringsverplichting geldt vanaf aanslagjaar 2024 (inkomstenjaar 2023). Bij de eerstvolgende aangifte van de rechtspersonenbelasting moet er dus gerapporteerd worden.

Hoe rapporteren?

Bij de aangifte van de rechtspersonenbelasting zal formulier nr. 270 MLH toegevoegd moeten worden.

De bijlage nr. 270 MLH moet de volgende gegevens bevatten:

1. De identificatiegegevens van de verhuurder(s) of diegene(n) die het zakelijk gebruiksrecht op het onroerend goed verleent (verlenen).  Voor vzw’s is dat de benaming en het volledige adres van de maatschappelijke zetel en desgevallend het identificatienummer van de Kruispuntbank van Ondernemingen.
  2. Het volledige adres van het onroerend goed.  Ongebouwde onroerende goederen waarvoor geen adres bestaat, mogen ook worden geïdentificeerd aan de hand van andere elementen (zoals vb. de kadastrale legger, de lokale benaming, enz.).
  3. Het bedrag van de huurvergoedingen en de vergoedingen voor het zakelijk gebruiksrecht op het onroerend goed, die in het betrokken belastbaar tijdperk zijn betaald of toegekend.

Let op: de bijlage nr. 270 MLH moet worden ingevuld per onroerend goed. Wanneer de te vermelden (huur)vergoedingen betrekking hebben op meerdere onroerende goederen en/of meerdere (huur)overeenkomsten, dient de aangifte dus meerdere bijlagen te bevatten.

Uitzondering

De rapporteringsverplichting geldt niet wanneer voor deze vergoedingen reeds een factuur of ander document opgesteld werd onder de BTW-wetgeving.
De huur van een pand waarvoor u maandelijks een geldige factuur met BTW ontvangt, moet dus niet apart gemeld worden.