Het einde van een vzw - Wat met de jaarrekening, rechtspersonenbelasting en de btw?

Ontbinding en vereffening

Wanneer een vzw stopgezet wordt, dan moet deze vzw ontbonden en vereffend worden. Het kan hierbij gaan om een vrijwillige ontbinding, een ontbinding van rechtswege of een gerechtelijke ontbinding.

Meer weten of de ontbinding en vereffening van een vzw? Hier vind je meer info.

Wat met de jaarrekening, rechtspersonenbelasting en de btw?

Jaarrekening

Het bestuursorgaan van de vzw moet ieder jaar een jaarrekening opmaken. Deze jaarrekening moet binnen de zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering. Binnen dertig dagen na de goedkeuring ervan door de algemene vergadering wordt de jaarrekening door de bestuurders neergelegd bij de Nationale Bank van België of bij de griffie van de ondernemingsrechtbank (zeer kleine vzw’s).

Een ontbinding van een vzw heeft de afsluiting van het boekjaar tot gevolg. Bijgevolg moet er een jaarrekening worden opgemaakt (goed te keuren door de algemene vergadering) en die jaarrekening moet neergelegd worden.

voorbeeld:
Een VZW wordt ontbonden op 15 april 2024. Vervolgens start de vereffening, die wordt afgerond op 22 mei 2024:

• jaarrekening 2023 moet worden opgemaakt en goedgekeurd voor 30 juni en nadien worden neergelegd.
  • de ontbinding op 15 april heeft de afsluiting van het op dat moment lopende boekjaar tot gevolg, bijgevolg moet er een jaarrekening opgemaakt worden van 1 januari 2024 tot en met 15 april 2024. Deze moet ook goedgekeurd worden door de algemene vergadering en neergelegd worden bij de griffie of NBB.
  • vanaf 15 april tot en met de datum van de afsluiting van de vereffening: een afsluitend financieel verslag (mag in de template van de jaarrekening) moet opgesteld worden door de vereffenaar, goedgekeurd worden door de algemene vergadering en weer worden neergelegd bij de griffie of de NBB.

Rechtspersonenbelasting

Vzw’s onderworpen aan de rechtspersonenbelasting moeten in principe ten laatste 7 maanden na  het afsluiten van het boekjaar de aangifte indienen.

Vzw’s die ontbonden zijn (maar nog niet vereffend zijn) blijven verplicht om jaarlijks de aangifte van de rechtspersonenbelasting in te dienen tot het sluiten van de vereffening.

Bij de sluiting van de vereffening dient de vzw nog een laatste aangifte in de rechtspersonenbelasting in te dienen voor het lopende belastbare tijdperk dat loopt van 1 januari tot de datum van de sluiting van de vereffening.  Deze laatste aangifte in de rechtspersonenbelasting moet worden ingediend binnen de 6 maanden  na de afsluiting van de vereffening.

Btw

Als een btw-activiteit wordt stopzet, moet er in principe een formulier tot stopzetting van een btw-activiteit (604C) worden ingediend. Hier vind je dat formulier terug.

Let op: Na de afsluiting van een vereffening of een faillissement moet eerst de btw-hoedanigheid nagekeken worden in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO)

1. Is de btw-hoedanigheid stopgezet? = Het formulier 604C moet niet ingediend worden. De FOD Financiën (Team Beheer) heeft het btw-nummer stopgezet.
  2. Is de btw-hoedanigheid nog actief? = Om het btw-nummer stop te zetten, moet de belastingplichtige of de mandataris het formulier 604C indienen binnen één maand na de datum van de afsluiting van de vereffening of het faillissement. Als het Team Beheer het btw-nummer binnen die termijn echter heeft stopgezet, moet het formulier 604C niet meer worden ingediend.