Een werkend lid van een vzw uitsluiten - Hoe werkt dat?

Het aannemen van leden is een bevoegdheid van het bestuursorgaan van een vzw, tenzij de bevoegdheid in de statuten aan een ander orgaan werd teogekend, bv. de algemene vergadering.

Soms gebeurt het dat een vzw een lid wil uitsluiten. Het uitsluiten van leden (werkende, effectieve, wettelijke of stemgerechtigde leden) is een exclusieve bevoegdheid van de algemene vergadering van de vzw. Indien men een lid wil uitsluiten, is men dus verplicht om een algemene vergadering te organiseren. Men kan hier niet van afwijken.

Waar moet men op letten bij het uitsluiten van leden?

• Eerst moet duidelijk zijn wie de werkende of effectieve leden zijn in de vzw. Deze hebben immers stemrecht op de algemene vergadering en moeten daarvoor uitgenodigd worden. Normaal gezien vindt men deze leden terug op de ledenlijst. Let op: hier staan de toegetreden leden niet op.  Meer info over de toegetreden leden vind je hier terug.
  • De procedure tot uitsluiting is opgenomen in de wet en kan verstrengd worden in de statuten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een vzw in de statuten "extra" heeft toegevoegd dat de desbetreffende persoon op de hoogte gebracht moet worden van de motieven.
  • De uitsluiting moet worden aangegeven in de oproeping van de algemene vergadering. Het lid moet worden gehoord.
  • Om een werkend lid uit te sluiten moet minstens 2/3de van de leden van de algemene vergadering aanwezig (of vertegenwoordigd) zijn of, indien men niet aan 2/3de aanwezigheid komt, moet een tweede algemene vergadering worden georganiseerd minstens 15 dagen later (met nieuwe uitnodiging, enz). Op die eventuele tweede algemene vergadering geldt er geen aanwezigheidsquorum meer. Zowel voor de eerste als tweede algemene vergadering is de vereiste meerderheid 2/3de van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen (tenzij volmacht in statuten uitgesloten is).

Lees hier meer over de structuur van een vzw.