Een rechtspersoon als lid of bestuurder van een vzw - Hoe werkt dat?

Algemene vergadering

Wanneer een rechtspersoon lid is van een vzw, dan moeten er één of meerdere natuurlijke personen worden aangeduid om deze rechtspersoon te vertegenwoordigen. Dit is een beslissing van die rechtspersoon.

Wanneer de vzw dit wenst, stellen we voor dat er een toetredingsdocument/aanvraag wordt gemaakt dat door de bevoegde personen van het toekomstige lid (rechtspersoon) wordt ondertekend of bevestigd.

Daarin kan eventueel ook aangegeven worden wie de vertegenwoordiger is in de algemene vergadering (dus geen publicatie nodig in het Belgisch Staatsblad).

Bestuursorgaan

Bij het bestuursorgaan is het anders, want als een rechtspersoon bestuurder is, moet er ook een vaste vertegenwoordiger worden aangeduid. Deze vaste vertegenwoordiger moet gepubliceerd worden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad, net zoals de natuurlijke persoon-bestuurders.

Dit geldt ook voor het dagelijks bestuur.

Meer weten? Hier vind je meer info over de vaste vertegenwoordiger in het (dagelijks) bestuur van een vzw.