Aangifte rechtspersonenbelasting - Wat is de deadline?

Elke vzw is onderworpen aan een inkomstenbelasting: ofwel de rechtspersonenbelasting ofwel de vennootschapsbelasting. De meeste vzw’s vallen onder de rechtspersonenbelasting.
Een vzw is verplicht om elk jaar tijdig een aangifte van de rechtspersonen- of vennootschapsbelasting in te dienen via het online platform Biztax.

Deadline

Vzw’s onderworpen aan de rechtspersonenbelasting  moeten in principe ten laatste 7 maanden na  het afsluiten van het boekjaar de aangifte indienen.

Voorbeeld:  Een vzw heeft haar boekjaar afgesloten op 31 maart 2023. De aangifte van de rechtspersonenbelasting moet bijgevolg ten laatste op 31 oktober 2024 (= ‘de laatste dag van de zevende maand volgend op het afsluiten van het boekjaar’) ingediend worden.

Uitzondering

De meeste vzw’s sloten hun boekjaar af tussen 31 december 2023 en 29 februari 2024.
Voor deze vzw’s wordt een uitzondering voorzien. Ze krijgen uitstel tot en met 30 september 2024 om de aangifte van de rechtspersonenbelasting in te dienen.